dinsdag 16 maart 2010

De afgelopen dagen heb ik veel tijd gestoken in een aantal items welke op de website 23-archiefdingen.nl te vinden zijn. In deze Blog mijn mening over een aantal Web2.0 toepassingen.

RSS Feeds

Het begrip RSS feeds was voor mij niet nieuw. Wat ik merk bij het gebruik van RSS feeds is dat je een keuze moet maken waarin je de feeds laat binnen komen. De mogelijkheden zij legio. Het makkelijkst vind ik het gebruik van RSS feeds in de web browser Mozilla Firefox. Deze browser heeft mijn voorkeur boven bijvoorbeeld de internet explorer. Feeds zijn makkelijk toe te voegen en te lezen. Nadeel is dat deze manier wel plaats gebonden is. Misschien zijn mogelijkheden die webbased oplossingen (bijvoorbeeld netvibes en iGoogle) bieden een betere keus daar ze plaats onafhankelijk zijn. Uiteraard moet je dan wel de dicipline hebben om regelmatig te kijken in deze omgevingen. Ik probeer het een poosje. Ook via mijn smartphone heb ik de mogelijkheid om feeds te lezen. Dit lijkt een nog betere optie. Het tweede wat opvalt is dat je te snel teveel informatie op je af krijgt, zeker als je op veel feeds bent geabboneerd. Wees dus selectief want op een gegeven moment zie je door het bos de bomen niet meer.

Google Docs
Echt helemaal geweldig, aanrader! Wat kan ik er meer van zeggen. Voor een project wat we met een aantal HMDI studenten uitvoeren gebruiken we op dit moment een web omgeving via www.drop.io. Lijkt er een beetje op maar zie toch een aantal functionaliteiten die Goole Docs wel heeft en drop.io niet. Andersom ook, misschien een kwestie van smaak en het bepalen wat en hoe je documenten wilt delen.

Social Bookmarking
In het kader van dit onderwerp ben ik weer eens op de site www.delicious.com aan het snuffelen geweest. Ik gebruikte deze site in het verleden met name voor het bookmarken van websites maar gebruik het nu al een hele tijd niet meer. Wel ben ik overtuigd van het nut van het gebruiken van Tags. Ik neem mij in ieder geval voor om meet gebruik te gaan maken van tag clouds in de raooprten die ik binnen mijn werk en voor mijn studie maak. Het gebruik en het maken van tag clouds was voor mij wel nieuw.

Wiki’s
Tsja, en dan de Wiki’s…
Wie heeft er niet eens iets opgezocht in Wikipedia. Maar om zelf een Wiki te maken? Nog nooit bij stil gestaan eigenlijk. Ik heb wat “gespeeld in de sandbox van de 23-archiefdingen Wiki. Best leuk om te zien dat het bouwen van een Wiki niet erg ingewikkeld is. Toch moet er wel goed na worden gedacht over het doel en de indeling ervan. Of en op welke manier ik in de praktijk een Wiki kan toepassen weet ik nog niet. Ik kan mij zomaar voorstellen dat een Wiki binnen een organisatie een aanvulling of onderdeel kan zijn van een intranet site om een betere kennisdeling te realiseren.

----Heb ik al gezegd dat het wel allemaal veel tijd kost, deze ontdekkingsreis??----

Sociale netwerken
Het gebruik maken van sociale netwerken staat bij mij nog in de kinderschoen. Net als het “normale” netwerken moet je dit bijhouden en moet je er voldoende tijd in stoppen om er profijt van te hebben. Zelf gebruik ik Linkedin (zakelijk0 en hyves (prive)
Via linkedin kom ik regelmatig aan goede informatie via “vrienden”, vrienden van vrienden en de diverse groepen.

Library Things
Dit is iets wat ik niet veel zal gebruiken. Ik begijp de toegevoegde waarde en (hoe is het mogelijk) ook nog de manier waarop de site en het zoeken en vinden is opgezet maar zie voor mij persoonlijk geen toepassing. Ik ben nu eenmaal niet zo’n boekenwurm. Misschien een mooie kans gemist????

Genealogie2.0, Footnote en Archief 2.0
Met name interessante site om te zien hoe de web 2.0 gedachte op verschillende manieren wordt toegepast. Ja, ik ben inmiddels overtuigd van de kracht ervan al lijkt een deel van deze ontwikkelingen ook wel een “hype” te zijn. Misschien een mooie tussenfase voor een geheel andere manier voor het omgaan met informatie in de toekomst????

Conclusie
Erg leuk om via 23-archiefdingen.nl meegnomen te worden naar de verschillende toepassingendelen op het gebied van Web 2.0. Het heeft mij toch door een andere bril naar de term Web 2.0 laten kijken. Een deel ervan bekend maar ook een aantal nuttige zaken geleerd en gezien. Ik ben benieuwd en ga bezien welke toepassingen voor mij het meest geschikt zijn en ik zal gaan gebruiken. Dank voor deze reis…..

*klik* even geen computer en beeldscherm meer…..nu even lekker naar buiten en genieten van alles wat (nog) niet gedigitaliseerd is. Alhoewel....Virtuele wandeling

1 opmerking: